SEO-teksten: geoptimaliseerde teksten voor Google én mensen.

SEO-teksten zijn nodig om hoger in Google te komen. En dié schrijf ik!

Over SEO-teksten wordt bij voorkeur nagedacht vóór de bouw van een nieuwe website. Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor SEO-teksten schrijven. Dit onderzoek is het belangrijkste fundament. Het vinden en toepassen van de juiste zoekwoorden is van belang om gevonden te worden in de organische zoekresultaten. Op basis van het onderzoek wordt ook het menu van de website bepaald. 

Daarna start het schrijven van de SEO-tekst pas. Een goed geschreven SEO-tekst is de allerbelangrijkste factor waarop een website scoort. 

Aan de tekst worden de zoekwoorden toegevoegd en het bevat ook synoniemen, varianten en (latent-)semantische zoekwoorden (LSI-woorden), zodat jouw websitepagina’s ook op deze woorden in Google zullen scoren!

Heb jij je website al ‘af’? Ook dan kun je de tekst nog voor zoekmachines laten herschrijven. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk niet iets dat je eenmalig doet: het is een continu proces van analyseren en bijstellen. Dat geldt ook websiteteksten! Vergroot de organische vindbaarheid van jouw website en laat dan je tekst herschrijven door de SEO-specialist Limburg

SEO specialist Limburg, SEO Limburg, zoekmachineoptimalisatie specialist Limburg, zoekmachine optimalisatie Limburg, lokale SEO Limburg, lokale zoekmachine optimalisatie Limburg, https://joquecommunication.nl/seospecialistlimburg/

SEO-teksten schrijven? Wat kost dat?

Het tarief bestaat uit drie gedeelten:

1. Zoekwoordenonderzoek: hoger in Google komen begint met het vinden en toepassen van de juiste zoekwoorden in de teksten. Het onderzoek maakt ook de websitestructuur zichtbaar. De belangrijkste zoekwoorden worden toegepast in zoekmachinevriendelijke url’s. Voor elk zoekwoord worden aparte teksten (webpagina’s) geschreven. Als je zo een menustructuur opstelt, dan maak je je website prettig in gebruik voor bezoekers én voor Google. Zoekwoorden onderzoeken kost € 85 per uur. 

2. Schrijven van webpagina’s: dit gebeurt op basis van de gevonden en belangrijkste zoekwoorden én zoekvragen met hoge zoekvolumes. SEO-teksten bevatten een titel, gerelateerde zoekwoorden, varianten, synoniemen en een meta-description.
Het tarief start bij € 165 per pagina. Bij meer dan 10 webpagina’s bied ik een staffelkorting aan. 

3. Pagina SEO-optimalisatie: zodra de teksten in de site staan, vindt er verdere zoekmachineoptimalisatie plaats. Dit heet ‘on-page search engine optimization’. Veel mensen kennen de plug-in Yoast SEO. RankMath is een uitgebreidere tool. Daarnaast schrijf ik custom advanced structured data en zorg dat – naast de alt-tekst van afbeeldingen – foto’s ook verdergaand geoptimaliseerd worden. Het tarief is afhankelijk van het totaal pagina’s en afbeeldingen. Gemiddeld is dit € 75 per pagina. 

SEO-copywriting volgt 5 stappen:

Doe mij maar een korte tekst...

“Ik wil een korte tekst voor mijn website, want mensen lezen niet.” Dat hoor ik vaak… 

Helaas, hoe minder tekst (of content) je website bevat, hoe slechter je kansen zijn om goed te kunnen ranken in Google.  

En mensen lezen wel! Als je de inhoud van je webpagina maar biedt wat zij zoeken! Daarvoor moet elke webtekst aan de volgende basisregels voldoen:

  • Bezoekers moeten zichzelf direct herkennen via tekst, design en afbeeldingen.
  • Laat duidelijk zien dat je de behoefte of vraag van de bezoeker begrijpt.
  • Bezoekers willen van jou een heldere belofte zien.
  • Zij willen bewijs zien dat jij die belofte waarmaakt.
  • En het moet de bezoeker direct duidelijk zijn wat de vervolgstap is.

In lange SEO-teksten kun je meer zoekwoordvarianten en synoniemen kwijt. Ook op die woorden gaat je website dan scoren in Google. Maar… produceer geen lange nietszeggende teksten louter voor de vindbaarheid!

Abram Bos
Abram BosExperience
Lees verder
Ik heb recentelijk samengewerkt met Joke om wat SEO webteksten voor een klant te schrijven. Ik was erg onder de indruk van haar kennis en vaardigheden in het omzetten van technische thema's naar prettig leesbare content die ook nog eens goed is geschreven voor zoekmachines (niet iedereen die zegt ''SEO' te kunnen schrijven kan dat ook). Joke dus wel! Ze werkt snel, creatief en professioneel en heeft aan een half woord al genoeg. Ik zou haar aanbevelen bij iedereen die een SEO specialist nodig heeft!
Robert Sietsma
Robert SietsmaAdoop Online Marketing
Lees verder
Joke heeft ons goed geholpen bij het schrijven van een complete tekst die aansluit bij het aangeleverde format, wensen en SEO-proof is. Daarnaast enthousiast, proactief en snel: aanrader!
Niek van Bommel
Niek van BommelNiek van Bommel Boomverzorging
Lees verder
Joke heeft voor mij content geschreven en een begin gemaakt aan SEO voor de website. Joke heeft me volledig ontzorgd waardoor ik me op mijn core business kon richten. Daarnaast is ze transparant over prijzen en bied een maatwerk aan. Zo heb ik met een relatief kleine investering kunnen proeven aan wat SEO voor mij kan betekenen. In de toekomst gaan wij stapsgewijs de website verder uitbouwen. Uiteraard met Joque Communication.
Bobby Goossens
Bobby GoossensVonea Persoonlijke Uitvaartkisten
Lees verder
Ik was op zoek naar een partij die mij kon helpen met het verbeteren van de vindbaarheid van mijn website. Joke was hiervoor de perfecte persoon! Na een goed zoekwoordenonderzoek zijn wij van start gegaan. Ook heeft ze meteen de teksten goed aangepast op alle webpagina's. Super vlotte communicatie en zeker aan te bevelen als jij op zoek bent naar de juiste online marketing en SEO specialist 🙂
Previous
Next
1

Zoekwoordenonderzoek

Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt bekeken op welke zoekwoorden jouw website al scoort. Belangrijker nog is het onderzoeken van veelbelovende zoekwoorden waarop de website nog niet scoort in de zoekresultaten.

2

Doel en doelgroep 

Voor welke doelgroep en fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat is het doel van de pagina? Hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe? De tekst bevat ’taal’ en woorden waarin de doelgroep zichzelf herkent en aansluit bij het imago van jouw bedrijf. 

3

SEO-teksten schrijven

Hands-on aan de slag! Tekst voor zoekmachines vraagt, naast schrijfvaardigheden, om kennis van on-page SEO. Hiermee wordt rekening gehouden tijdens het schrijven van de tekst. Er wordt ook een pakkende meta-omschrijving per pagina geschreven 

4

Optimaliseren van teksten

Er wordt gelet op het gebruik van interne en externe links, zoekintentie, alinealengte, lengte van de title tag en nog meer belangrijke SEO-punten die een webpagina laten ranken. Als de pagina in de site is geplaatst, wordt deze via het dashboard nog verder geoptimaliseerd.

5

Websitetekst promoten

De website is nu echt áf. De pagina’s kunnen gepubliceerd worden. Omdat de tekst-structuur de online marketing funnel volgt, kan de pagina ook als landingspagina ingezet worden bij de promotie van ervan. 

Met SEO-teksten scoor je in de zoekresultaten op belangrijke zoekwoorden!

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

SEO specialist Limburg, Joque Communication zoekmachine optimalisatie specialist

Doel van SEO-teksten

Wat is het doel van de tekst? Allereerst moet de doelgroep van de SEO-tekst worden bepaald. Dan volgt de vraag ‘Wat wil je dat een bezoeker doet als deze op de pagina komt?’ Een pagina moet de bezoeker tot actie uitnodigen. Het opstellen van een buyer persona helpt enorm! Welke wil je dat er wordt uitgevoerd? Dat moet je wel duidelijk maken in de tekst. Goed webdesign helpt hier ook bij! 

Wat wil jij bereiken met jouw webpagina’s?

  • Een product of dienst kopen?
  • Een offerte aanvragen?
  • Een afspraak maken?
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief of evenement?
  • Een antwoord vinden op zijn zoekvraag?

Joke heeft voor mijn website content geschreven en een begin gemaakt aan SEO voor de website. Joke heeft me volledig ontzorgd waardoor ik me op mijn corebusiness kon richten. Daarnaast is ze transparant over prijzen en bied een maatwerk aan. Zo heb ik met een relatief kleine investering kunnen proeven aan wat SEO voor mij kan betekenen. In de toekomst gaan wij stapsgewijs de website verder uitbouwen. Uiteraard met Joque Communication.

Websitetekst klaar? Optimaliseren maar!

Via het cms vindt verdere zoekmachineoptimalisatie plaats: maken van een zoekmachinevriendelijke URL, duidelijk broodkruimelspoor, toepassen van relevante interne links, paginatitel en meta-titels, en een pakkende meta-omschrijving. De zoekresultaten worden verrijkt met structured data mark-up voor rich snippets. Door interne links en strategische ankerteksten toe te passen, wordt de vindbaarheid van de zoekterm verstrekt. Je geeft met deze links direct scoringskracht door aan de belangrijkste pagina’s.  

Nadat de SEO-copy is geschreven, moet er in de website zelf dus nog op diverse vlakken aan SEO-paginaoptimalisatie worden gedaan.  

Bekijk ook de SEO-abonnementen.

SEO staat voor Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO zorgt ervoor dat een website hoger in Google gaat ranken. Als je SEO-teksten (ofwel SEO-content) schrijft, dan schrijf je dat met als doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines. En vindbaar word je door zoekwoorden te gebruiken! Het doel van Google is om de gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten over een specifiek onderwerp te tonen, passende bij de zoekintentie. Voldoe jij aan dat doel door de juiste zoekwoorden in je teksten toe te passen en door inhoudelijke goede informatie te bieden aan je bezoekers, dan waardeert Google jouw website met een hogere positie! 

Zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor de organische vindbaarheid in Google (dit zijn de ‘gratis’ zoekresultaten in plaats van de betaalde Google advertenties). SEO-tekst wordt geschreven volgens de ‘denkwijze’ van een zoekmachine. Op SEO-basis geschreven teksten volgen een bepaalde structuur. Naast zoektermen zijn HTML-kopjes (meta data) belangrijk, want die vertellen exact Google waar de pagina over gaat. Google scant en indexeert namelijk eerst die kopjes! Maar ook pakkende metabeschrijvingen schrijven verdient volle aandacht, want dat zijn jouw verleiders in de zoekresultaten! Goede SEO-teksten schrijven omvat daarom véél meer dan alleen een tekst produceren! 

Lees in de kennisbank meer bruikbare tips en gerelateerde artikelen over SEO-teksten schrijven of lees: ‘hoe schrijf ik zelf een SEO tekst?’

Laat ik even iets uit de wereld helpen: Google houdt niet van tekst die specifiek voor zoekmachines is geschreven. Google wordt jouw klant niet; een mens wel! Google wil alleen dat jouw tekst zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvraag van de diens gebruiker. Het uitgangspunt van een tekst voor een website is, om een goed antwoord geven op die zoekvraag van jouw doelgroepen. Potentiële klanten blij, Google blij en jij blij met jouw (potentiële) klant!

Wie is jouw doelgroep, welke informatie zoeken zij en welke zoekwoorden worden gebruikt? Allround zoekmachine-experts weten hoe zij die zoektermen moeten vinden, hoe zij die moeten interpreteren en kunnen strategische SEO-content schrijven die gaat scoren in Google.  

Een SEO-specialist is niet meteen een SEO-tekstschrijver. Een SEO-specialist weet wel waaraan een tekst moet voldoen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij/zij direct een goede schrijver is. Andersom kan wel: een SEO-tekstschrijver hoeft niet direct een allround SEO-expert te zijn. Joque Communication is naast online SEO-consultant en zoekmachineoptimalisatie- specialist ook SEO-tekstschrijver en realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Schrijf ik als SEO-tekstschrijver alleen voor jou een tekst, dan krijg je een duidelijk document waarin alle belangrijke tekstaspecten voor zoekmachines zijn aangegeven. Jouw marketeer of webbouwer kan hiermee aan de slag. Daarna kun je ervoor kiezen om iemand anders de on-page en/of off-page SEO-optimalisaties uit te laten voeren of je laat het aan mij over.

Wil jij weten of jouw website up-to-date is wat betreft zoekmachineoptimalisatie? Lees meer over SEO-analyses.

Een zoekwoordenanalyse kijkt naar zowel ‘short tail‘ én ‘long tail‘ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘short tails’ –  zijn korte zoekwoorden (van één of twee woorden) waarop veel concurrentie zit, zoals ‘sportschool’. Door de hoge concurrentie is het lastig om snel hoog te scoren op dit woord. Hier zitten wel vaak de hoge zoekvolumes. Bij langere zoektermen – de ‘long tails’ – zoals ‘de beste sportschool Weert voor bodybuilders’, zitten lagere zoekvolumes, maar daar is de conversiekans vaak wel het grootst! Een goede SEO-tekst maakt een website vindbaar op alle relevante zoekwoorden die voor het bedrijf belangrijk zijn. Lees hier meer over in het artikel: longform content; wat kun je hier allemaal mee doen?